Sabtu, 31 Oktober 2015

Rindu nak belajar balik

komen jangan tak komen. . .

Assalam...bila dah jadi dewasa ni mesti ada perasaan rindu terhadap zaman muda2 remaja aka budak sekolah kan?hahaha..aku pun tak terkecuali...banyak kali gak aku selalu rindukan zaman2 menjadi budak sekolah terutama masa sekolah rendah..

Masa umur sekolah rendah memang apa yang ada dalam fikiran kita cuma untuk bermain, bermain dan bermain..sebagai budak kampung masa sekolah rendah dulu, zaman sekolah rendah adalah masa untuk bersuka ria tanpa batasan & tak kira tempat..tak cukup kat sekolah kat luar sekolah ofcoz la kita pun bermain kan..main sorok2, polis sentri, bola beracun, "zero point"(tali getah), pondok2..paling canggih pun main game PS1 atau game digimon yang dpt hadiah hasil kumpul stiker digimon dalma buku..

bila dah naik tingkatan..dah mula rasa macam konon2 dewasa, tapi perasaan kanak2 tu still ada lagi..sampai la tingkatan 5..hahahaha...sebabnya aku dapat masuk belajar kat tempat sekolah bagi aku paling cool and entertain (SMK BESERAH)..sebab apa plak aku cakap sekolah tu cool & entertain?sebabnya sekolah tu....(nak listkan sebab2nya pun rasa malas nak taip sebab terlampau banyak nk bagi).tapi bagi sikit je la..sebabnya sekolah tu la aku ada banyakkkkkk member2 atau kawan yg aku rasa boleh nak seduduk semeja utk borak2, tak kira berlainan kelas atau tingkatan..bukan sebab aku ni popular, tapi sebab aku ni dulu suka berkawan tak kira orang..lebih2 lagi kalau satu kepala (sama pe'el / perangai )..mmg melekat la duduk berborak...subjek yang aku paling suka ialah geografi & seni visual..kalau form 1 sampai form 3 mmg wajib la ambik geografi..aku minat geografi sebabnya aku suka utk mengkaji pasal jumlah penduduk malaysia/ dunia, peta dan lain2 berkaitan geografi..sampaikan PMR geografi aku dapat A..(muka bangga)..bila dah masuk tingkatan 5 (menjadi senior atau pelajar paling akhir di sekolah)..mcm2 jawatan / aktiviti yang aku rebut utk nak dapatkan mata CGPA yg tinggi dalam kokurikulum..mcm2 aktiviti & jawatan aku nak konker..hahahaha..akhirnya dapat jugak la aku dpt jawatan dalam pengawas pusat sumber sebagai ketua BIRO ICT, pengerusi persatuan sains, AJK persatuan sains pertanian, AJK pengakap..kalau dulu nk dpt jawatan bukan main susah..paling tinggi pun asyik jd AJK je..tp Alhamdulillah time form 5 aku dpt banyak jawatan..so banyak la jgk markah koko dan sijil aku dpt..bila time nak ambil sijil masa hari perlantikan kepimpinan (acara besar di SMK Beserah) rasa bangga plak dpt naik pentas beberapa kali utk ambil sijil sambil memakai kot pengawas pusat sumber (pengawas PSS yg ada jawatan akan dapat kot/blezer sbg tanda diorang ada jawatan tertinggi)..dan masa tingkatan 5 gak la macam2 aktiviti yang aku nak libatkan diri utk nk penuhkan file sijil aku..ada cara pertandingan yg melibatkan dapat sijil aku akan masuk...tp sayang masa tu paling tinggi pun dpt peringkat daerah je...hua3..bila habis exam SPM acah2 happy sebab dapat habiskan sekolah or jd pelajar sekolah..tapi dalam hati rsa berat nak tinggalkan sekolah & kawan2 yg byk rapat dengan aku...huk3..

ingat nak sambung U tapi entah macam mana tak dapat..kes nya aku ni la...kampung boy yang x reti nk apply pakai website la, no pin ambik kat bank la..otak terlampau blur smpai x tau nak pilih kos mana utk sambung...alih2 semua kos aku pilih semua x dapat..kejammm..tapi takpe..rezeki berpihak pada aku bila aku dpt sambung bvelajar utk masuk form 6 pulak...(jadi pelajar sekolah lagi)..bila dah jadi form 6 student ni aku rasa mcm kekok plak..ye la masa belajar kat SMK Beserah sepanjang aku dr tngkatan 2 smpai tngkatan 5 aku x pernah pakai baju kemeja sekolah wrna putih..semua baju kemeja pengawas pusat sumber yg warna purple...dah masuk SMK Sultan Abu Bakar (SABS) alih2 pakai baju kemeja sekolah warna putih...bukan takat member2 aku je yg nmpak mcm akward..aku ni lagi la rasa akward gile smpai rasa macam jadi tngkatan 1 balik..masa form 1 aku x jadi pengawas lagi...tapi bila masuk form 6 kat sekolah SABS tu tibe2 feel nak belajar tu rasa down yg amat..rasa malas gilerrr nk belajar...subjek yg aku paling suka cuma 1 je...geografi..walaupun ramai member2 aku yg amik kos geografi ckp subjek ni mcm susah giler la,x boleh nak study la..tp bg aku subjek ni la paling senang dalam form 6..ye la kalau dah minat kan..dah  la first2 exam masa lower six markah periksa geografi aku yg paling tinggi sekali...hahaha..(bukan berlagak tp hakikat..)bila jadi form 6 ni org mesti fikir "owh jadi student sekolah lagi ke?"...my answer is YES & NO..sebabnya YES adalah bila kita pakai baju sekolah lagi and ada terlibat dalma perhimpunan..NO plak sebab walaupun dah pakai baju sekolah tp cara pembelajaran die x sama mcm kat sekolah..kdg2 cikgu bg assigment, buat group study utk kerja luar...tu pun nasik baik xde kerja kursus atau praktikal..tp sekolah yg aku belajar tu xde rasa feel or best seperti sekolah SMK Beserah...SMK Beserah tetap dalam hati..

habis form 6 aku rasa malassss sgt nak sambung study..nak fikir kerja je plak..bajet nak kerja utk masa setahun (masa tu tahun 2010) biarpun byk tawaran belajar masuk tp semua aku tolak sebab rasa malas nak sambung.. (terus terang x?)kesnya aku target nak kerja sampai setahun..tahun 2011 baru nak sambung study..tup2 masin mulut aku bila dpt tawaran belajar kat Akademi Belia Golf di Bukit Kiara KL..aku ni pun rasa excited nak sambung belajar kt situ sebabnya nak merasa pengalaman duk merantau plak...duk plak kt area KL..aku dpt je panggilan tawaran tu aku terus je jawab "SAYA SETUJU" tanpa rasa nak tergagap atau mintak utk berfikir ke...dpt call terus aje aku mintak tolong letak nama saya..hahaha...kursus yang aku ambik ni pun x sampai setahun pun.,.9 bulan belajar (kursus) 3 bulan praktikal..sekejap je..rasa teruja bila dpt bermain golf tu smpaikan aku jadi gila or gian nak main golf sampai sekarang...best jugak main golf ni...kena guna daya tumpuan yg tinggi n IQ yg luas utk menang..nak main golf tu kena ada ilmu so dgn ilmu yg aku study masa kursus tu dpt la aku bermain golf kat clubhouse yg terkemuka kat KL tu...rasa cam fuyoooo...tp kat tempat aku belajar tu mmg aku berjumpa macam2 jenis perangai manusia...ada yg pelik & tersangat pelik pun aku..sampaikan aku teringat kata member sekelas aku masa form 6..dia ckp ko kalau ko sambung study kat U atau kat kolej ko akan jumpa macam2 jenis manusia yg perangai die ko tak pernah nampak & paling teruk dr yg ko jumpa kt sekolah...apa yg member aku ckp tu terrrrrsangatla betull sampaikan aku rasa aku ni duduk kt mana?pelik2 perangai tp malas nak ckp perangai mcm mana..

apa2 pun bagi mereka yg masih bersekolah tu hargailah masa persekolahan anda...sebab kalau anda berasa malas utk kesekolah..nescaya bila dah habis sekolah korang akan terkenankan tempat belajar korang terutama meja kelas korang...sebab ayat tu tetap menjadi rantai sebab senior aku dulu pernah ckp benda yg sa pada aku..so bila dh habis belajar aku katakan balik pada adik aku & adik sepupu aku..dia pun rasa mcam tu..betul kan?
takkan baca je kot. . .komen la sekali. . .^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan