Isnin, 25 April 2016

Bergelar photographer yang tak terrrrsengaja

Assalamualaikum...dh lama x update blog aku ni..rasa rindu gak nak bukak..ahakz..aku nak share serba sedikit pengalaman aku apabila menjadi photographer tak sengaja ni..sebelum2 ni aku memang minat sgt2 utk menjadi pengambil gambar..dariada aku sekolah lagi..tapi kalau zaman dulu paling canggih pun ambik gambar pakai kamera kodak ataupun paling2 canggih aku pakai kamera phone Nokia ataupun Sony Ericsson..pernah jugak masa aku belajar kat Akademi Golf Bukit Kiara aku diupah kawan aku utk mengambil gambar diorang semasa diorang bermain badminton..diorang berkenan tgk gmbr2 kt henfon aku sebab kebanyakkan shot2 yg aku ambik lawa..so diorang bagi aku pinjam kamera digital diorg utk aku snap.kdg2 aku pakai jugak kamera fon aku sebab aku pakai Sony Ericson cybershot..so gmbr pun nampak cantik jugak..dapatlah upah makan mcd walaupun delivery..first DSLR aku pegang & pakai waktu kat putrajaya tahun 2011..masa tu ada event karnival Hari Belia Negara so time tu jugak kitorang pelajar2 akademi antara yg terpilih dpt pergi ke event tu utk menjaga booth dan memperkenalkan tempat belajar kitorang..aku berkesempatan jugak la dpt merasa pegang DSLR (kawan aku jugak la) jenama Canon x silap..masa tu x tau langsung pun jenis2..nama2 ke apa ke..aku pinjam utk saja2 amik gmbr org..barangan..atau apa yg nampak menarik pada mata aku, aku snap je..hahaha.
.tup2 dah tahun 2015 aku hampir2 berjaya jugak utk memegang DSLR yg agak mewah or mahal..itupun sebab utk wedding adik aku..masa tu aku cuma pakai kamera yg agak cikai jugak la..tp hasil tetap jugak nampak cantik..memandangkan partner photographer aku ni jenis x berapa sgt nak utk arahkan org utk bergambar..so berdasarkan pengatahuan aku dlm mr. google ni aku pulak yg banyak mngajar photographer tersebut..hehehe..tahun 2016 aku dh berazam utk mempunyai DLSR sendiri biarpun jenis yg agak biasa (khas utk amartur) tp aku tetap nakkan jugak dan akhirnya sebelum hari jadi aku, aku dh dpt beli kamera DSLR Nikon D3100..walaupun kamera bukan utk pro tp aku pegang kata2 kawan aku yg jugak photographer profesional..dia cakap "pakaila kamera mahal smpai beratus ribu sekalipun tp x pndai nk amik gmbr pun x guna jgk..yg penting ada kreativiti dan idea tersendiri...biarpun pakai kamera harga RM50 sekalipun kalau dah kreatif hasil gambar akan nampak mcm beratus ribu nilainya"cewahhh tenkiu sifu amyrul iaitu kembar sekadar nama yg berasal dr kedah.
.dari kamera tu aku byk belajar sedikit demi sedikit utk asahkan bakat aku..sampaikan memang ramai yg duk PM aku utk tnya berapa harga utk pakej fotografi kawin la..tunang la..pre wedding la..utk saje2 la..aku sebelum ni mmg tak ambik sebab masa tu aku belum beli lagi kamera..bila dh beli kamera mmg ada yg dh tempah tapi malangnya terpaksa tolak sebab terlampauuu busy dgn kerja kt ofis..masa tak menentu..lebih malang sekali kamera DLSR aku pulak hilang kena curi dengan penyangak mana entah..tapi tak apa la..tu mungkin "rezeki" pencuri tu tp dia takkan terlepas dr malaikat yg dh mencatit apa yg dia dah buat..baru2 ni (bulan april 2016) adik sepupu aku kahwin..so agak terkilan jugak la aku malah family2 yg lain sebab aku je la harapan diorg utk ambik gmbr wedding tu nanti..tapi Alhamdulillah nasib baik ada pertolongan dr partner photographer aku masa wedding adik aku sebelum ni..pinjam la kamera dia sebab dia ada la byk kamera..salah satunya kamera dia sama dan sebijik mcm kamera aku yg hilang tu..dpt la mengubat kerinduan terhadap kamer aku tu..sob2..dan aku berazam lagi utk mengumpul duit semula utk beli kamera yg baru dan kali ni yg agak profesional sikit sebab aku dh tahu byk tentang cara2 penggunaanya...ecewahh..takde la..amartur lagi..aku sertakan sekali dgn contoh2 hasil gmbr yg aku ambik dr yg lama2 sehinggalah yg terkini..adioss


gambar pre wedding Diana & Faizol (Adik aku)


snap pakai kamera handphone je..Oppo R1, Iphone 5 dgn Samsung Tablet..kamera xde bateri..


snap pakai kamera Nikon D berapa entah..lupa..kamera kawan adik sepupu..


gambar outdoor pertunangan adik sepupu aku Asmira & Annas utk pre wedding photo
snap pakai fon kamera Samsung J5 x silap..
Majlis pernikahan Asmira & Annas
banyak2 gambar..yg ni paling cantik aku tgk..
member..masa ni utk saje2 nk photoshoot kt teluk chempedak.
outdoor utk gambar kahwin kawan aku..Zulaika & Zulkhairee
outdoor utk gambar kawan aku Amin & Ella..yg ni je sempat masuk x larat nak upload byk2..

sesi outdoor



















takkan baca je kot. . .komen la sekali. . .^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan