Rabu, 3 Oktober 2012

Ragut??

penjenayah sekarang tak memilih mangsanya..uitt..bahaya..asalkan ada duit..zasssss...
assalamualaikum..baru2 ni..aku tengok berita kat TV..seorang mangsa berbangsa cina jadi mngsa ragut kat depan rumah dia sendiri...paling teruk..dia ditetak dengan parang dgn senjata tumpul.(kayu kot) sampai patah tangan kanan..ish3...dah la meragut,lepas tu sakitkan org pulak tu...tnpa bagi amaran peragut tu terus aje tetak perempuan tu dgn rampas beg tgn dr mangsa...seram aku dengar..biarpun aku lelaki...lelaki pun boleh jd mangsa..(samun)..macam mana la kalau benda tu berlaku pada diri kita??rasanya..trauma 24 tahun..
ingat lagi tak ada satu video mangsa ragut kat depan rumah dia sendiri?alaa..video dr CCTV rumah dia..penyamun tu ikut mangsa dr kedai ke apa..lepas tu kejar mangsa sampai ke depan rumah...dah la macam mafia habis siap panjat pagar rumah lepas tu tetak mangsa dengan parang..berlaku pulak waktu tengah hari...perghhh...tak kira waktu..dua orang pulak tu penyamun..nasib baik mangsa cedera saje.kalau maut?ko jawab la kt akhirat nanti...bahaya..bahaya..bahaya...kt depan rumah sendiri pun dh rasa tak selamat..
*ni ada tips untuk elak jadi mangsa ragut...tapi..apa yang paling penting..berwaspadalah dengan keadaan sekeliling anda...


1. Jangan letak beg tangan dalam bakul terbuka di depan motosikal.

2. Simpan beg tangan dalam ruang atau tempat simpan berpenutup pada motosikal.

3. Bawa dompet yang boleh disimpan dalam kocek.

4. Bawa payung untuk melindungi diri bila berdepan penjenayah.

5. Berjalan bertentangan arus kenderaan supaya boleh nampak tindakan mencurigakan.
6. Berhati-hati setiap masa dan tunjukkan kelakuan seolah-olah sangat cermat.

7. Berwaspada mengeluarkan duit daripada mesin ATM atau ketika keluar masuk bank.

8. Ketika berjalan, rapatkan beg tangan ke badan dan pegang erat dengan kedua-dua tangan.

9. Jangan tinggalkan dompet atau beg tangan atas meja ketika makan di kedai.

10. Jangan tunjukkan pamerkan kandungan dompet, terutama wang tunai atau barang kemas.

takkan baca je kot. . .komen la sekali. . .^_^

12 ulasan:

  1. WAH WAH!! SATU entry menarik~ :))

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks cik reen....cuba ko baca pasal malam minggu kt TC..mesti ko rasa cam nak balik kuantan...

      Padam
  2. good~ lagi 1.. sediakan sembur lada utk wanita bila berjalan seorang diri.. terutama yang bekerja kesana kesini... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul3....stand by sos cili ke....:3

      Padam
    2. Sos cili x power... bagi serbuk kari je.. hahahaha :3

      Padam
    3. <<<salah seorg mangsa ragut ... fuhhh takot beb .. gud entri ...

      Padam
    4. pernah jadi mangsa ke??

      Padam
    5. huishh..ada pengalaman yang menakutkan..

      Padam
  3. entry yg bgus.....kebanyakan mangsa adalah dikalangan wanita terutama mereka yg selalu berjalan seorg diri.....jdi salah satu nye elakan berjalan seorang diri la....okay!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. lelaki pun boleh jadi mangsa..sebab member2 aku ramai yg kena samun....ish3..tp perempuan penjenayah fokuskan sebab diorg bwk handbag..

      Padam
  4. memang risau sangat dengan pasal kes ragut ni.. sebelum berhenti kejap dengar pasal ni.. tapi sekarang makin menjadi plak.. kita sesama kenalah selalu beringat.. tak kira lelaki atau perempuan.. mangsa tak kenal siapa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup..betul tu..seram tul dengar kes2 macam ni..siap bunuh membunuh lagi...ish3...kejam tol..

      Padam

Terdapat ralat dalam alat ini